Wednesday, August 29, 2012

Hacked e-mail account ハッキングされたメールアカウント

    最近た手続き二人の友人から不審なメールが来ました。
    最初のメールが来た時に、すぐ返信しました。何故かというと、内容は簡単で、困ったことがあるから助けてもらえないかだったからでした。何のことか分からなかったし、友人のことだから凄返事を書きました。
    しかし、自分の返信対して帰ってきたメール(おれおれ詐欺のような内容)はあまり不自然だったので、警戒心が働き始めました。色々その友人と連絡してみたが、あいにくすぐできませんでした。メールの内容からみて、どう考えても知っている友人の状況とギャップがあり、どうしてその人の親族に頼まないかも全くふめいでした。
    もし本当に困っているならば、また追加説明のメールがくるでしょうと思って、しばらく待ってみることにしました。案の定、それ以後消息が経ちました。また、友人とも連絡取れたので、因みにメール以外の手段で、詐欺メールだとはっきり判明しました。
    二日後、別の友人から似たようなメールが来て、「同じ手口の詐欺メールだ!」とすぐ分かりました。別の友人からの報告でははっきりとそのアカウントがハッキングされ、本人はメールアドレスを変えなければいけなくなったとの事実も判明しました。
    このようなメールに騙されやすいのは、ハッキングされたアカウントから送られたからです。自分の返信に対して、正しいメールアドレスでちゃんと反応するので、友人と交信していると信じ込みやすいです。
    参考のため、メールの内容を以下にコピーします。
    Hi,I am sorry for reaching you rather too late due to our trip was UN-announced.My family and i took a short vacation and visited (Madrid) Spain,everything was going on fine until last night when we allegedly got mugged by some unknown gunmen.All cash and credit cards was taken off us including some valuables,thank God they didn't hurt anyone or take our passports.Right now we are in a financial mess due to unable to settle bills owed at the hotel.
    We have reported to the local authorities and have also contacted the consulate but was told to hang on for couple of days before this mess can be straightened out and the worst of it all is our return flight leaves in few hours. At this time i really need your utmost attention to resolve this mess. All we need is (€1,560) but don't know how much you would be able to spare.I promise to refund you every dime owed as soon as i get home.Please write back so i can let you know how to get some money to me.
    普通に考えると、困ったことがあるときにまず親族に頼むべきです。また、受信者に関する情報は一切ないのもおかしいです。普通は親しい友人にメールを書くときに、もっと共通した何かの話題があるはずですが、この手のメールには当然全く書けません。
    以下は別の詐欺メールです。偽トラブルはやはりスペインで発生したことになっています。また、支払方法をすぐ書かないのもミソかもしれません。銀行口座などがばれたらすぐつかえなくなるでしょう
    Thanks for the concern, am really sorry to bother you with this email, I wanted to let you know what am passing through. Am presently in Spain for a Project but unfortunately for me, I lost my wallet in a taxi where my money and other valuable things were kept. I made a report to the police about the incident and they're looking into it. I was wondering if you could assist me with a loan of 2700 Euros or whatever you can afford urgently to sort-out my bills and get myself back home. I promise to pay you back as soon as I return. 
    Kindly let me know if you can assist. I will email you the details upon your reply.
Kind regards,
    しかし、気になるのはメールアドレスはどうやってハッキングされたかです。フィッシングのようなメールでパスワードを入力させてこっそり送信されたに違いありません。
    たまたまウェブでアメリカにあるSNSやTwitterなどによるいじめの報道を見ました。現代の通信手段は大変便利になったのはいいですが、残念ながら必ずと言っていいほど悪人にも悪用されて、簡単に人を騙せることにもなっています。

No comments:

Post a Comment